با استیناف و تحقیق انجام یافته بر روی اشکال بناهای مسجد النبی کوهسنگی مشهد آرامگاه های کشور ایران، از لحاظ کالبدی به دو سیرتکامل اصلی گروه بندی می گردند:
۱. بنای آرامگاهی چهار گوش گنبددار ۲. بنای آرامگاهی برجی صورت مساله اساسی خیس در لحاظ نخستین به فضای هشت ضلعی گنبد دار پیش میآید که اما نوعی بسیار متداول میباشد.
در پژوهش تیم دوم به گونه آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد های کارکردی به دو سیرتکامل اصلی تیم بندی میشوند:
مجموعه ابتدا، آرامگاه های کشور ایران که کلیه وابسته به اولاد و احفاد ائمه اطهار (ع) میباشند که در آنان، سنگ قبر متوفی در میانه فضای پایین گنبدخانه قرار گرفته میباشد و به واسطه وجود بارگاه از فضای دور و اطراف غیر وابسته گردیده اند.
مجموعه دوم، آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران که وابسته به علمای اسلام بوده که در آن ها، سنگ قبر متوفی در هسته اساسی فضای حرم و در فضایی غیر از هسته مرکزی گنبدخانه قرار گرفته اند؛ کهاین اطراف نیز عمدتاً، یکی صفه ها میباشد.
رنگ قرمزرنگ نشان شهید شدن و خون است.
رنگ سبز بعنوان نشان عصمت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و قداست بکار گرفته گردیده بعنوان نمونه چیره سربندها، پیشانی بندها و عمامه بزرگان به رنگ سبز کشیده شدهاست .
رنگ نیلی نیز در بعضی اثرها برای قدیسان مستعمل که علامت ادب و آرامش معنوی آنهاست.
رنگ سیاه بیشتر در خرقه زنان نماد داده گردیده که علامت عزا دار بودن وی در ماتم عزیزان از دست رفته میباشد.
رنگ سپید که نشانه طهارت میباشد برای علامت دادن پوشش یاران و نزدیکان امامان و پیامبران مصرف شده همینطور رنگ تن ذوالجناح (اسب امام حسین(ع)) و درخشان (اسبی شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد که نبی بر مرکب وی به معراج رفت) نیز سپید تعیین گردیدهاست.
با استیناف و تحقیق انجام یافته بر روی اشکال بناهای مسجد النبی کوهسنگی مشهد آرامگاه های کشور ایران، از لحاظ کالبدی به دو سیرتکامل اصلی گروه بندی می گردند:
۱. بنای آرامگاهی چهار گوش گنبددار ۲. بنای آرامگاهی برجی صورت مساله اساسی خیس در لحاظ نخستین به فضای هشت ضلعی گنبد دار پیش میآید که اما نوعی بسیار متداول میباشد.
در پژوهش تیم دوم به گونه آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد های کارکردی به دو سیرتکامل اصلی تیم بندی میشوند:
مجموعه ابتدا، آرامگاه های کشور ایران که کلیه وابسته به اولاد و احفاد ائمه اطهار (ع) میباشند که در آنان، سنگ قبر متوفی در میانه فضای پایین گنبدخانه قرار گرفته میباشد و به واسطه وجود بارگاه از فضای دور و اطراف غیر وابسته گردیده اند.
مجموعه دوم، آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران که وابسته به علمای اسلام بوده که در آن ها، سنگ قبر متوفی در هسته اساسی فضای حرم و در فضایی غیر از هسته مرکزی گنبدخانه قرار گرفته اند؛ کهاین اطراف نیز عمدتاً، یکی صفه ها میباشد.
رنگ قرمزرنگ نشان شهید شدن و خون است.
رنگ سبز بعنوان نشان عصمت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و قداست بکار گرفته گردیده بعنوان نمونه چیره سربندها، پیشانی بندها و عمامه بزرگان به رنگ سبز کشیده شدهاست .
رنگ نیلی نیز در بعضی اثرها برای قدیسان مستعمل که علامت ادب و آرامش معنوی آنهاست.
رنگ سیاه بیشتر در خرقه زنان نماد داده گردیده که علامت عزا دار بودن وی در ماتم عزیزان از دست رفته میباشد.
رنگ سپید که نشانه طهارت میباشد برای علامت دادن پوشش یاران و نزدیکان امامان و پیامبران مصرف شده همینطور رنگ تن ذوالجناح (اسب امام حسین(ع)) و درخشان (اسبی شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد که نبی بر مرکب وی به معراج رفت) نیز سپید تعیین گردیدهاست.