loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 11
پنجشنبه 15 دی 1401 زمان : 9:52


از حیث عملی نیز، فرستاده (ص) در‌این فرمان نه، مانند بقیه شغل های نیک، استاد بشریت بودند، چنانکه در تاریخ آمده میباشد: پیغمبر اکرم (ص) زمینی را وقف کرد و منافع آن را برای ابن السبیل صدقه قرار بخشید.[12] همینطور مردی یهودی به اسم «مخیرق» که در پیکار اُحد مسلمان گردیده بود، یاروهمدم لشکر مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسلام در نبرد با مشرکین کمپانی کرد، وقتی که به سوی اُحد جنبش میکرد وصیت کرد که در صورتیکه اینجانب مُُردم هفت قطعه باغهای اینجانب متاع پیامبر الله (ص) باشد. (مخیرق در آن نبرد کشته شد) و آن هفت گلشن از به عبارتی تاریخ یعنی از سال سوم سفر به ملک فرستاده معبود (ص) در آمد و آن حضرت نیز در آن تصرف کردند و کارگران رسول اکرم (ص) باغات را اداره می کردند، تا سال هفتم مسافرت فعالیت به این قرار سپری شد و در به عبارتی سال آن حضرت باغها را وقف کردند، این باغات وقف خاص یعنی وقف بر فاطمه (س) دختر پیغمبر (ص) بود. امام سجاد (ع) فرموده: بعد از درگذشت فرستاده خداوند (ص) عباس با فاطمه (س) در تصرف حوائط سبعه مخاصمه کرده امیر المؤمنین و دیگر کسان سند دادند که حوائط بر فاطمه (س) وقف میباشد.[13]حضرت فاطمه (س) هنگام شهیدشدن وصیت طومار ای در ارتباط این باغها تهیه و تنظیم و تولیت این وقف را که از لحاظ دینیً در مشت وی بود به امیر المؤمنین و حسنین (ع) واگذار کرد، متن این وصیت طومار به گزارش امام باقر (ع) در کتاب وسائل الشیعه آمده میباشد[14].

موقوفه های فرستاده اکرم فقط مخصوص در‌این هفت گلشن ذکر شده خلا بلکه در کتاب ها تاریخ زمین های دیگری رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را به اسم صدقات پیامبر الله (ص) بیان کرده اند.[15]

د ـ وقف در معاش اهل بیت (ع):
ائمه (ع) با تأسی از پیغمبر اسلام و حضرت زهرا (س) و تحت عنوان امام و رهبر و مدرس جامعه مسلمین اهتمام متعددی در توسعه فرهنگ و تمدن وقف در جامعه داشته اند، با پیمان وصل و تقریر خویش این مبادرت پروردگار پسندانه را گزینه ترغیب و مدد قرار می دادند. در جایگاه شغل نیز ائمه (ع) به فراخور بضاعت مالی که دانسته اند و مصلحتی که تشخیص می دادند مبادرت به وقف اموال خویش می نمودند. فی مابین ائمه (ع) حضرت امیر (ع) بیشترین موقوفه ها را داشته اند.

در مناقب ابن شهر آشوب آمده میباشد که «علی (ع) در "ینبع" صد چشمه در آورد و برای حاجیان منزل آفریدگار وقف فرمود و چاه هایی در رویکرد کوفه و مکه حفر کرد و مسجد فتح را در مدینه و مسجدی را در مقابل قبر حمزه و در میقات و کوفه و بصره و آبادان سازه کرد»[16]

وقف طومار های زیادی از حضرت امیر (ع) به یاگار باقی مانده که به دلیل اختصار از بیان آن‌ها صرف لحاظ میکنیم[17].

با اعتنا به اهتمام زیاد فرد پیامبر خداوند (ص) و جانشینان آن حضرت به مسأله وقف می شود به منزلت و نقش وقف در پویایی اسلام پی موفقیت که پویای آیین اسلام به زنده ماندن شعائر و احکام اسلامی و برخورداری رهروان آن از امنیت روحی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... میباشد.

1. نقش وقف در تأمین اجتماعی:

فقر یکی مانع ها عمده گسترش و روشن بختی بشر و به فعلیت وصال قوه ها و استعدادهایی میباشد که آفریدگار متعال برای نیل بشر به کمال متبوع: (که مقصود آفرینش آدم بوده میباشد) به وی داده میباشد. یکی‌از جاهایی که «وقف» می‌تواند به صورت فعّال وارد کار خواهد شد و سختی ها به روزی و به فعلیت وصال استعدادهای بشر را برطرف نماید، در ذکر محو فقر و در فیض تأمین اجتماعی میباشد. بازرسی اجمالی تاریخ وقف این واقعیت را پر‌نور می نماید که اول علت های واقفان برای اقدام به وقف، هلاکت فقر و محرومیت از جامعه مسلمین آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد بوده میباشد چنان که در تاریخ آمده میباشد. قطعه زمینی از زمین ها خیبر به عُمر رسید، قدمت به حضور رسول (ص) شرفیاب شد و استخراج تکلیف کرد. فرستاده (ص) فرمودند: میتوانید اصل آن را صدقه بدهید که فروخته نشود، بخشیده نشود و به ارث منتقل نگردد. و قدمت اینگونه کرد و عواید آن را برای فقرا، خاندان، بردگان، در منش آفریدگار مهمان و ابن سبیل قرار بخشید.[18] و نیز در وقفنامه حضرت امیر (ع) پس از ثنا و ثنا آفریدگار متعال آمده میباشد:

«علی ، عبدالله و امیرمؤمنان، دو مزرعه ابن نیزر و بغیبغه را برای فقرای مدینه و ابن سبیل صدقه قرار اعطا کرد، تا خدا روز قیامت فیس شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد اورا از حرارت حریق مصون دارااست. فروخته نمیشود، بخشیده نمیشود، تا به دست وارث هستی (آفریدگار ) رسد»[19].


از حیث عملی نیز، فرستاده (ص) در‌این فرمان نه، مانند بقیه شغل های نیک، استاد بشریت بودند، چنانکه در تاریخ آمده میباشد: پیغمبر اکرم (ص) زمینی را وقف کرد و منافع آن را برای ابن السبیل صدقه قرار بخشید.[12] همینطور مردی یهودی به اسم «مخیرق» که در پیکار اُحد مسلمان گردیده بود، یاروهمدم لشکر مسجد النبی کوهسنگی مشهد اسلام در نبرد با مشرکین کمپانی کرد، وقتی که به سوی اُحد جنبش میکرد وصیت کرد که در صورتیکه اینجانب مُُردم هفت قطعه باغهای اینجانب متاع پیامبر الله (ص) باشد. (مخیرق در آن نبرد کشته شد) و آن هفت گلشن از به عبارتی تاریخ یعنی از سال سوم سفر به ملک فرستاده معبود (ص) در آمد و آن حضرت نیز در آن تصرف کردند و کارگران رسول اکرم (ص) باغات را اداره می کردند، تا سال هفتم مسافرت فعالیت به این قرار سپری شد و در به عبارتی سال آن حضرت باغها را وقف کردند، این باغات وقف خاص یعنی وقف بر فاطمه (س) دختر پیغمبر (ص) بود. امام سجاد (ع) فرموده: بعد از درگذشت فرستاده خداوند (ص) عباس با فاطمه (س) در تصرف حوائط سبعه مخاصمه کرده امیر المؤمنین و دیگر کسان سند دادند که حوائط بر فاطمه (س) وقف میباشد.[13]حضرت فاطمه (س) هنگام شهیدشدن وصیت طومار ای در ارتباط این باغها تهیه و تنظیم و تولیت این وقف را که از لحاظ دینیً در مشت وی بود به امیر المؤمنین و حسنین (ع) واگذار کرد، متن این وصیت طومار به گزارش امام باقر (ع) در کتاب وسائل الشیعه آمده میباشد[14].

موقوفه های فرستاده اکرم فقط مخصوص در‌این هفت گلشن ذکر شده خلا بلکه در کتاب ها تاریخ زمین های دیگری رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد را به اسم صدقات پیامبر الله (ص) بیان کرده اند.[15]

د ـ وقف در معاش اهل بیت (ع):
ائمه (ع) با تأسی از پیغمبر اسلام و حضرت زهرا (س) و تحت عنوان امام و رهبر و مدرس جامعه مسلمین اهتمام متعددی در توسعه فرهنگ و تمدن وقف در جامعه داشته اند، با پیمان وصل و تقریر خویش این مبادرت پروردگار پسندانه را گزینه ترغیب و مدد قرار می دادند. در جایگاه شغل نیز ائمه (ع) به فراخور بضاعت مالی که دانسته اند و مصلحتی که تشخیص می دادند مبادرت به وقف اموال خویش می نمودند. فی مابین ائمه (ع) حضرت امیر (ع) بیشترین موقوفه ها را داشته اند.

در مناقب ابن شهر آشوب آمده میباشد که «علی (ع) در "ینبع" صد چشمه در آورد و برای حاجیان منزل آفریدگار وقف فرمود و چاه هایی در رویکرد کوفه و مکه حفر کرد و مسجد فتح را در مدینه و مسجدی را در مقابل قبر حمزه و در میقات و کوفه و بصره و آبادان سازه کرد»[16]

وقف طومار های زیادی از حضرت امیر (ع) به یاگار باقی مانده که به دلیل اختصار از بیان آن‌ها صرف لحاظ میکنیم[17].

با اعتنا به اهتمام زیاد فرد پیامبر خداوند (ص) و جانشینان آن حضرت به مسأله وقف می شود به منزلت و نقش وقف در پویایی اسلام پی موفقیت که پویای آیین اسلام به زنده ماندن شعائر و احکام اسلامی و برخورداری رهروان آن از امنیت روحی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... میباشد.

1. نقش وقف در تأمین اجتماعی:

فقر یکی مانع ها عمده گسترش و روشن بختی بشر و به فعلیت وصال قوه ها و استعدادهایی میباشد که آفریدگار متعال برای نیل بشر به کمال متبوع: (که مقصود آفرینش آدم بوده میباشد) به وی داده میباشد. یکی‌از جاهایی که «وقف» می‌تواند به صورت فعّال وارد کار خواهد شد و سختی ها به روزی و به فعلیت وصال استعدادهای بشر را برطرف نماید، در ذکر محو فقر و در فیض تأمین اجتماعی میباشد. بازرسی اجمالی تاریخ وقف این واقعیت را پر‌نور می نماید که اول علت های واقفان برای اقدام به وقف، هلاکت فقر و محرومیت از جامعه مسلمین آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد بوده میباشد چنان که در تاریخ آمده میباشد. قطعه زمینی از زمین ها خیبر به عُمر رسید، قدمت به حضور رسول (ص) شرفیاب شد و استخراج تکلیف کرد. فرستاده (ص) فرمودند: میتوانید اصل آن را صدقه بدهید که فروخته نشود، بخشیده نشود و به ارث منتقل نگردد. و قدمت اینگونه کرد و عواید آن را برای فقرا، خاندان، بردگان، در منش آفریدگار مهمان و ابن سبیل قرار بخشید.[18] و نیز در وقفنامه حضرت امیر (ع) پس از ثنا و ثنا آفریدگار متعال آمده میباشد:

«علی ، عبدالله و امیرمؤمنان، دو مزرعه ابن نیزر و بغیبغه را برای فقرای مدینه و ابن سبیل صدقه قرار اعطا کرد، تا خدا روز قیامت فیس شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد اورا از حرارت حریق مصون دارااست. فروخته نمیشود، بخشیده نمیشود، تا به دست وارث هستی (آفریدگار ) رسد»[19].

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 32
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 195
  • بازدید سال : 14013
  • بازدید کلی : 15420
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی