loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 21
سه شنبه 29 آذر 1401 زمان : 15:54

ادلّه قائلین به مجوز و استحباب حضور زنان در مسجد عمومات و اطلاقات روایاتی میباشد که بیان کنده ترغیب و تشویق بر رفت و آمد به مساجد و سود مندی از فضائل مسجد بر بشر، انقطاع حیث از جنسیّت میباشد. این جمع که اکثریت علما را تشکیل میدهند بر این مدعای خویش به بعضی از شواهد تاریخی نیز تمسک نموده اند.

در منابع روایی اسلام، احادیث متعددی وجود دارااست که تمامی مشعر بر این میباشد که مساجد وابسته به آحاد عموم اعم از زن و مرد میباشد. با اندکی اعتنا در احادیث تحت، به روشنی در مییابیم که در میان مرد و زن هیچ سیرتکامل تفاوتی نیست؛ چون کلمه و واژه هایی مانند، انسانهای باتقوا، مؤمن، متقین، اهل مسجد، ممانعت نکردن و جز آن، تخصیص به دسته خاصی ندارد و برای مردم مسلمان ها میباشد.

در روایتی از رسول(ص) اورده شده که فرمودند: وقتی که دیدید فردی بر رفت و آمد به مسجد مداومت دارااست، او‌را مؤمن بدانید؛ چون مسجد منزل انسانهای پارسا و پارسا میباشد.(62)

و نیز در روایتی دیگر فرمودند: المسجد بیت مجموع مؤمن؛(63) مسجد منزل هر مؤمنی میباشد. آن حضرت مسجد النبی کوهسنگی مشهد در حدیثی دیگر مسجد را منزل کلیه متقین و پرهیزکاران دانسته و فرموده اند: اِنَّ المَساجِدَ بُیُوتُ المُتَّقیِن.(64)

و نیز فرمود: مَن کانَتِ المَساجِدُ بُیُوتَهُ فَقَد خَتَمَ اللهُ لَهُ بِالرَّوحِ وَ الرَّحمةِ وَ الجَوازِ عَلَی الصّراطِ اِلَی الجَنَّه؛(65) هرکس منزل اش مسجد باشد، معبود کارش را با عفووبخشش و شور قرار داده، و اذن عبور از صراط به سوی فردوس را به وی خواهد بخشید.

امام حسن(ع) فرمود: اَهلُ المَسجِدِ زُوّارُ وَ حقٌ عَلَی المَزُورِ اَلتّحفَةُ لِزائِرِهِ؛(66) اهل مسجد زائر پروردگار می‌باشند و بر میزبان میباشد که بر زائرش کادو ای بدهد.

و همینطور احادیث زیادی که در آن‌ها کلمه مَن مَشی و مَن أسَرج آمده میباشد. نبی(ص) فرمود: اینجانب روال الی مسجد اینجانب مساجدالله فله بکل خطوة خَطَاهَا حتّی یرَجع الی منزلهِ عشرَ حَسَنات و مُحِیَ عنه عشرُ حسنات و رُفِعَ لهُ عشرُ درجات؛(67) هر کس به مسجدی از مساجد آفریدگار برود برای هر گامی که برمی داراست تا به خانه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد برگردد ده حسنه برایش نوشته می گردد و ده گناه از وی برداشته و ده سکو صعود می‌یابد.

و همینطور در روایتی دیگر فرمود: آدم المشائین فی ظلمت الی المساجدِ بالنور الساطع یوم القیامه؛(68) بشارت باد اشخاصی را که در ظلمت شب به مساجد میروند، در روز قیامت، از نوری درخشنده در پیشاپیش خویش برخوردارند.

امام درست گو(ع) نیز میفرماید: مَن مَشی اِلَی المَسجِدِ لَم یَضَع رِ جلَهُ عَلی رَطبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ سَبَّحَت لَهُ الارضُ الی الارضین السابعه؛(69) هرکس به طرف مسجد برود، پایش را بر هیچ خیس و کم آبی نمی گذارد، مگر اینکه زمین تا طبقات هفتگانه اش برای وی تسبیح می‌گویند.

امام علی(ع) راجع‌به اهل یک محل مسجد فرموده میباشد: لا صلاة لجار المسجد الاّ أن یکون له عذروبهانه وی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد به علة، فقیل: و اینجانب جار المسجد یا این که

امیرالمؤمنین؟ فقال: اینجانب سمع النداء؛(70) نماز اهل یک محل مسجد در منزل نماز بدون نقص وجود ندارد؛ جز اینکه عذری داشته باشد. از آن حضرت سؤال شد که اهل یک محل مسجد که می باشد؟ فرمود: هر کس صدای اذان را بشنود.

و همینطور فرمود: ...لَیَحضُرَنَّ مَعَنَا صَلاتَنا جماعةً أو لَتَحَوَّلِنَّ عَنّا وَ لا یُجاورُنا وَلانُجاورُهُم؛(71) امام علی(ع) در پاسخ اشخاصی که به حضرت گفتند: جمعی از همسایگان مسجد در نماز جماعت حاضر نمیشوند، فرمود: بایستی در نماز جماعت ما حضور یابند، یااینکه از ما هجران گزینند و اهل یک محل ما نشوند و م شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ا هم اهالی آن ها نشویم.

از این رو، روایاتی که با واژه و کلمه اینجانب، مَن مَشی، مَن أسَرج متقین، مؤمن و اهل المسجد، جارالمسجد و امثال این کلمه و واژه ها آغاز گردیده که دلالت بر مردم می نماید.

ادلّه قائلین به مجوز و استحباب حضور زنان در مسجد عمومات و اطلاقات روایاتی میباشد که بیان کنده ترغیب و تشویق بر رفت و آمد به مساجد و سود مندی از فضائل مسجد بر بشر، انقطاع حیث از جنسیّت میباشد. این جمع که اکثریت علما را تشکیل میدهند بر این مدعای خویش به بعضی از شواهد تاریخی نیز تمسک نموده اند.

در منابع روایی اسلام، احادیث متعددی وجود دارااست که تمامی مشعر بر این میباشد که مساجد وابسته به آحاد عموم اعم از زن و مرد میباشد. با اندکی اعتنا در احادیث تحت، به روشنی در مییابیم که در میان مرد و زن هیچ سیرتکامل تفاوتی نیست؛ چون کلمه و واژه هایی مانند، انسانهای باتقوا، مؤمن، متقین، اهل مسجد، ممانعت نکردن و جز آن، تخصیص به دسته خاصی ندارد و برای مردم مسلمان ها میباشد.

در روایتی از رسول(ص) اورده شده که فرمودند: وقتی که دیدید فردی بر رفت و آمد به مسجد مداومت دارااست، او‌را مؤمن بدانید؛ چون مسجد منزل انسانهای پارسا و پارسا میباشد.(62)

و نیز در روایتی دیگر فرمودند: المسجد بیت مجموع مؤمن؛(63) مسجد منزل هر مؤمنی میباشد. آن حضرت مسجد النبی کوهسنگی مشهد در حدیثی دیگر مسجد را منزل کلیه متقین و پرهیزکاران دانسته و فرموده اند: اِنَّ المَساجِدَ بُیُوتُ المُتَّقیِن.(64)

و نیز فرمود: مَن کانَتِ المَساجِدُ بُیُوتَهُ فَقَد خَتَمَ اللهُ لَهُ بِالرَّوحِ وَ الرَّحمةِ وَ الجَوازِ عَلَی الصّراطِ اِلَی الجَنَّه؛(65) هرکس منزل اش مسجد باشد، معبود کارش را با عفووبخشش و شور قرار داده، و اذن عبور از صراط به سوی فردوس را به وی خواهد بخشید.

امام حسن(ع) فرمود: اَهلُ المَسجِدِ زُوّارُ وَ حقٌ عَلَی المَزُورِ اَلتّحفَةُ لِزائِرِهِ؛(66) اهل مسجد زائر پروردگار می‌باشند و بر میزبان میباشد که بر زائرش کادو ای بدهد.

و همینطور احادیث زیادی که در آن‌ها کلمه مَن مَشی و مَن أسَرج آمده میباشد. نبی(ص) فرمود: اینجانب روال الی مسجد اینجانب مساجدالله فله بکل خطوة خَطَاهَا حتّی یرَجع الی منزلهِ عشرَ حَسَنات و مُحِیَ عنه عشرُ حسنات و رُفِعَ لهُ عشرُ درجات؛(67) هر کس به مسجدی از مساجد آفریدگار برود برای هر گامی که برمی داراست تا به خانه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد برگردد ده حسنه برایش نوشته می گردد و ده گناه از وی برداشته و ده سکو صعود می‌یابد.

و همینطور در روایتی دیگر فرمود: آدم المشائین فی ظلمت الی المساجدِ بالنور الساطع یوم القیامه؛(68) بشارت باد اشخاصی را که در ظلمت شب به مساجد میروند، در روز قیامت، از نوری درخشنده در پیشاپیش خویش برخوردارند.

امام درست گو(ع) نیز میفرماید: مَن مَشی اِلَی المَسجِدِ لَم یَضَع رِ جلَهُ عَلی رَطبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ سَبَّحَت لَهُ الارضُ الی الارضین السابعه؛(69) هرکس به طرف مسجد برود، پایش را بر هیچ خیس و کم آبی نمی گذارد، مگر اینکه زمین تا طبقات هفتگانه اش برای وی تسبیح می‌گویند.

امام علی(ع) راجع‌به اهل یک محل مسجد فرموده میباشد: لا صلاة لجار المسجد الاّ أن یکون له عذروبهانه وی آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد به علة، فقیل: و اینجانب جار المسجد یا این که

امیرالمؤمنین؟ فقال: اینجانب سمع النداء؛(70) نماز اهل یک محل مسجد در منزل نماز بدون نقص وجود ندارد؛ جز اینکه عذری داشته باشد. از آن حضرت سؤال شد که اهل یک محل مسجد که می باشد؟ فرمود: هر کس صدای اذان را بشنود.

و همینطور فرمود: ...لَیَحضُرَنَّ مَعَنَا صَلاتَنا جماعةً أو لَتَحَوَّلِنَّ عَنّا وَ لا یُجاورُنا وَلانُجاورُهُم؛(71) امام علی(ع) در پاسخ اشخاصی که به حضرت گفتند: جمعی از همسایگان مسجد در نماز جماعت حاضر نمیشوند، فرمود: بایستی در نماز جماعت ما حضور یابند، یااینکه از ما هجران گزینند و اهل یک محل ما نشوند و م شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد ا هم اهالی آن ها نشویم.

از این رو، روایاتی که با واژه و کلمه اینجانب، مَن مَشی، مَن أسَرج متقین، مؤمن و اهل المسجد، جارالمسجد و امثال این کلمه و واژه ها آغاز گردیده که دلالت بر مردم می نماید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 174
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 90
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 108
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 13943
  • بازدید کلی : 15350
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی