با این توضیحات، مداقه جنبه های آموزشی مسجد مشخص می گردد. رسول(ص) میفرمایند: هرگونه توقفی در مسجد کنسل و بیهوده میباشد، مگر برای سه تیم: هر که پس ازنماز به خواندن قرآن میپردازد، آن که درگیر بیان و حافظه خداست و هر کس به مباحثات علمی اشتغال داشته باشد.
از نظر این این سخن نورانی، تشکیل گردهمایی های علمی در مسجد، نسبت به گردهمایی های دعا، مقام والاتری داراست و مسجد النبی کوهسنگی مشهد محرک آن، اجر عمره بی نقص یا این که حج بدون نقص و جهاد در راه و روش پروردگار میباشد که بخشش پروردگار آنها را فرا میگیرد. درین بین، طرح مباحث فقاهتی در مسجد، فضیلت بیشتری داراست.
بعداز نبی(ص)، ائمه(ع) نیز برای مراقبت جنبه های آموزشی مسجد، کوشش های ارزندهای جاری ساختن دادند. مسجد، ابزارها و موقعیتی را در چنگ دارااست که به یاری آن میتواند به یادگرفتن و ارتقاء آشنایی فقاهتی نمازگزاران بپردازد. مسجد مکانی میباشد که مسلمانها برای برپایی فرائض الهی و مجالس مذهبی در آن حاضر میشوند و این مجال قابل قبولی میباشد تا معارف و احکام آئین تکثیر پیدا نماید. ولی نقش امام جماعت درین در میان بسیار اساسی میباشد.
- رده وکارکردهای سیاسی مسجد در تامل امام خمینی(س)
مسجد تحت عنوان راءس تصمیمگیرى سیاسى از فرصت فرستاده اکرم(ص) مطرح شد. در تاریخ عموم کشور ایران نیز آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد حت عنوان مقر سیاسى علما و عموم علیه ظالمان و حاکمیت جور بوده میباشد.
امام خمینی(س) بر محافظت مساجد تحت عنوان اصل و پایه انقلاب تاکید می کردند و می فرمودند: مسجد محلی میباشد که از آن بایستی اموراداره خواهد شد. این طور نباشد، خاطر کنیم هم اکنون دیگر برنده شدیم، دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم.
بسیارى از تصمیمگیرىهایى که موجب براندازى حکومتها و نظامهاى سلطه شد در مسجد شکل مىگرفت، رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد به این دلیلکه در اعتقادوباور و تمدن عموم ما، مسجد مکانى مقدس میباشد و علما نیزافرادى تعالی و داراى درجات معنوى می باشند. به این ترتیب سخنان و موضعهاشان درست و بر حق قلمداد مىخواهد شد. مسجد نیز اصلیترین پناهگاه مظلومان از دست جابران و محلى براى تحصن و اعلام خشم و کینه نسبت به حکّام بوده میباشد و این یقین مردمى، هماره حاکمان جور را از حمله بدون واسطه به مساجد گشوده مىداشت.
1. مسجد صرفا محل پرستش وجود ندارد
ولی در تفکر سیاسی امام خمینی(س) مسجد فقط معبد پروردگار وجود ندارد بلکه ستاد مرکزی حکومت اسلامی میباشد و در شرایطی که نگاه به مساجد محصور به مسائل و موضوعات عبادی باشد، سود بدون واسطه آن، سلطه بیگانگان برسرزمین های اسلامی و غارت منابع قلمرو اسلام بوده و می گردد.
2. تأکید بر نگهداری مساجد تحت عنوان اصل و پایه انقلاب
امام خمینی(س) با تأکید بر نگهداری مساجد تحت عنوان اصل و شالوده انقلاب میفرمایند: "مسجد محلی میباشد کهاز آن می بایست کارها اداره خواهد شد. شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این مساجد بود کهاین موفقیت را برای ملت ما صحیح کرد. این مرکزها حساسی میباشد که ملت بایستی به آن دقت داشته باشند. این طور نباشد که خیالکنیم هم اکنون دیگر ما غالب شدیم، دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم؟ موفقیت ما برای ادارهمسجد میباشد." [نور مسجد 7، کارکرد سیاسی مسجد در تفکر امام خمینی، زینب السادات حسینی]
با این توضیحات، مداقه جنبه های آموزشی مسجد مشخص می گردد. رسول(ص) میفرمایند: هرگونه توقفی در مسجد کنسل و بیهوده میباشد، مگر برای سه تیم: هر که پس ازنماز به خواندن قرآن میپردازد، آن که درگیر بیان و حافظه خداست و هر کس به مباحثات علمی اشتغال داشته باشد.
از نظر این این سخن نورانی، تشکیل گردهمایی های علمی در مسجد، نسبت به گردهمایی های دعا، مقام والاتری داراست و مسجد النبی کوهسنگی مشهد محرک آن، اجر عمره بی نقص یا این که حج بدون نقص و جهاد در راه و روش پروردگار میباشد که بخشش پروردگار آنها را فرا میگیرد. درین بین، طرح مباحث فقاهتی در مسجد، فضیلت بیشتری داراست.
بعداز نبی(ص)، ائمه(ع) نیز برای مراقبت جنبه های آموزشی مسجد، کوشش های ارزندهای جاری ساختن دادند. مسجد، ابزارها و موقعیتی را در چنگ دارااست که به یاری آن میتواند به یادگرفتن و ارتقاء آشنایی فقاهتی نمازگزاران بپردازد. مسجد مکانی میباشد که مسلمانها برای برپایی فرائض الهی و مجالس مذهبی در آن حاضر میشوند و این مجال قابل قبولی میباشد تا معارف و احکام آئین تکثیر پیدا نماید. ولی نقش امام جماعت درین در میان بسیار اساسی میباشد.
- رده وکارکردهای سیاسی مسجد در تامل امام خمینی(س)
مسجد تحت عنوان راءس تصمیمگیرى سیاسى از فرصت فرستاده اکرم(ص) مطرح شد. در تاریخ عموم کشور ایران نیز آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد حت عنوان مقر سیاسى علما و عموم علیه ظالمان و حاکمیت جور بوده میباشد.
امام خمینی(س) بر محافظت مساجد تحت عنوان اصل و پایه انقلاب تاکید می کردند و می فرمودند: مسجد محلی میباشد که از آن بایستی اموراداره خواهد شد. این طور نباشد، خاطر کنیم هم اکنون دیگر برنده شدیم، دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم.
بسیارى از تصمیمگیرىهایى که موجب براندازى حکومتها و نظامهاى سلطه شد در مسجد شکل مىگرفت، رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد به این دلیلکه در اعتقادوباور و تمدن عموم ما، مسجد مکانى مقدس میباشد و علما نیزافرادى تعالی و داراى درجات معنوى می باشند. به این ترتیب سخنان و موضعهاشان درست و بر حق قلمداد مىخواهد شد. مسجد نیز اصلیترین پناهگاه مظلومان از دست جابران و محلى براى تحصن و اعلام خشم و کینه نسبت به حکّام بوده میباشد و این یقین مردمى، هماره حاکمان جور را از حمله بدون واسطه به مساجد گشوده مىداشت.
1. مسجد صرفا محل پرستش وجود ندارد
ولی در تفکر سیاسی امام خمینی(س) مسجد فقط معبد پروردگار وجود ندارد بلکه ستاد مرکزی حکومت اسلامی میباشد و در شرایطی که نگاه به مساجد محصور به مسائل و موضوعات عبادی باشد، سود بدون واسطه آن، سلطه بیگانگان برسرزمین های اسلامی و غارت منابع قلمرو اسلام بوده و می گردد.
2. تأکید بر نگهداری مساجد تحت عنوان اصل و پایه انقلاب
امام خمینی(س) با تأکید بر نگهداری مساجد تحت عنوان اصل و شالوده انقلاب میفرمایند: "مسجد محلی میباشد کهاز آن می بایست کارها اداره خواهد شد. شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این مساجد بود کهاین موفقیت را برای ملت ما صحیح کرد. این مرکزها حساسی میباشد که ملت بایستی به آن دقت داشته باشند. این طور نباشد که خیالکنیم هم اکنون دیگر ما غالب شدیم، دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم؟ موفقیت ما برای ادارهمسجد میباشد." [نور مسجد 7، کارکرد سیاسی مسجد در تفکر امام خمینی، زینب السادات حسینی]