افزون بر احادیث یادشده، از امام رضا احادیث زیادی مشمول آموزه های مهدوی صادر گردیدهاست؛ روایاتی در ذکر اسم، به دنیاآمدن، مختصات و علامات و غایب بودن آن حضرت و همینطور اشاراتی کوتاه به کیفیت ظهور و وقایعی که قبل از آن چهره خواهد بخشید.
1.به دنیاآمدن، اسم، نسب و مختصات
در توضیحات حضرت رضا نکات زیادی درباره میلاد حضرت حجت می اقتدار یافت. مسجد النبی کوهسنگی مشهد امام رضا در جواب به ابن نوح که امید میکرد فعلا که برای امام بیعت گرفته گردیده و به اسم وی سکه زده اند، حکومت نیز سوای خشونت به او منتقل خواهد شد، فرمود:
هرکس از اهل بیت گزینه دقت مردم قرار گرفته و مرجعیت یابد، آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مقتول یا این که در بستر خواهد مرد تازمانیکه پروردگار جوانی از اهل بیت را برای این شغل مبعوث نماید که تولد و رشدش نهفته، اما دودمانش مشخص و معلوم میباشد.
امام به دو خصوصیت از حضرت حجت اشاره می نماید که به ظواهر قابل عده وجود ندارد؛ مخفی بودن تولد و پرورش و معین بودن بابا و اجداد. رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد البته مروری بر احادیث ائمه اطهار این تنافی را از فی مابین میبرد؛ چون درین احادیث به صورت های متعدد پدران حضرت حجت معرفی گردیده اند و در نسب و خویشان وی ابهامی وجود ندارد، اما اصل به دنیاآمدن و همینطور پرورش امام بر عموم پوشیده باقیمانده میباشد. شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این خصوصیت را می قدرت علامتی دیگر برای امام مجال دانست؛ چون هیچ یک از امامان واجد آن نبوده اند.
در واقعیت امام بعدازظهر از اولِ به دنیا آمدن در غایب بودن از مردم به رمز برده و عموم، شاهد پرورش و والا شدن وی نبوده اند. این خصوصیت مایۀ ابتلای جامعه شیعه نیز بوده میباشد؛ چون اصل بارداری همسر امام عسکری و همینطور شیرخوارگی و رویش آن امام، آیتم شک و انکار قرار گرفت و جامعه شیعی مبتلا آزمون و ابتلای الهی شد. بعضا از مرگ وی گفتند و بعضی اصل وجودش را انکار کردند، درحالی که اینگونه غایب بودن هایی حتی درباره پیامبر آفریدگار نیز سوابق داشت. این ابتلا برای افرادی بود که در بعدازظهر غایب بودن معاش می کردند، خیر برای آن ها که حضور امامان و مرگ آنها را شاهد بوده اند.
این نماد در احادیث دیگر حضرت رضا به شکلی دیگر گفته شده میباشد. در کافی و هدایة الکبری از وی گفته شده: لَا یُرَی جِسْمُهُ وَ لَا یُسَمَّی اسْمُهُ؛ جسمش چشم نمیشود و نامش را نمی مارک. در نقل هدایة الکبری، استدلال اسم نبردن از امام بعدازظهر این سیرتکامل توضیح داده گردیده که «تا نامش بر معاندان پنهان بماند و اورا نشناسند.»
افزون بر احادیث یادشده، از امام رضا احادیث زیادی مشمول آموزه های مهدوی صادر گردیدهاست؛ روایاتی در ذکر اسم، به دنیاآمدن، مختصات و علامات و غایب بودن آن حضرت و همینطور اشاراتی کوتاه به کیفیت ظهور و وقایعی که قبل از آن چهره خواهد بخشید.
1.به دنیاآمدن، اسم، نسب و مختصات
در توضیحات حضرت رضا نکات زیادی درباره میلاد حضرت حجت می اقتدار یافت. مسجد النبی کوهسنگی مشهد امام رضا در جواب به ابن نوح که امید میکرد فعلا که برای امام بیعت گرفته گردیده و به اسم وی سکه زده اند، حکومت نیز سوای خشونت به او منتقل خواهد شد، فرمود:
هرکس از اهل بیت گزینه دقت مردم قرار گرفته و مرجعیت یابد، آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد مقتول یا این که در بستر خواهد مرد تازمانیکه پروردگار جوانی از اهل بیت را برای این شغل مبعوث نماید که تولد و رشدش نهفته، اما دودمانش مشخص و معلوم میباشد.
امام به دو خصوصیت از حضرت حجت اشاره می نماید که به ظواهر قابل عده وجود ندارد؛ مخفی بودن تولد و پرورش و معین بودن بابا و اجداد. رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد البته مروری بر احادیث ائمه اطهار این تنافی را از فی مابین میبرد؛ چون درین احادیث به صورت های متعدد پدران حضرت حجت معرفی گردیده اند و در نسب و خویشان وی ابهامی وجود ندارد، اما اصل به دنیاآمدن و همینطور پرورش امام بر عموم پوشیده باقیمانده میباشد. شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد این خصوصیت را می قدرت علامتی دیگر برای امام مجال دانست؛ چون هیچ یک از امامان واجد آن نبوده اند.
در واقعیت امام بعدازظهر از اولِ به دنیا آمدن در غایب بودن از مردم به رمز برده و عموم، شاهد پرورش و والا شدن وی نبوده اند. این خصوصیت مایۀ ابتلای جامعه شیعه نیز بوده میباشد؛ چون اصل بارداری همسر امام عسکری و همینطور شیرخوارگی و رویش آن امام، آیتم شک و انکار قرار گرفت و جامعه شیعی مبتلا آزمون و ابتلای الهی شد. بعضا از مرگ وی گفتند و بعضی اصل وجودش را انکار کردند، درحالی که اینگونه غایب بودن هایی حتی درباره پیامبر آفریدگار نیز سوابق داشت. این ابتلا برای افرادی بود که در بعدازظهر غایب بودن معاش می کردند، خیر برای آن ها که حضور امامان و مرگ آنها را شاهد بوده اند.
این نماد در احادیث دیگر حضرت رضا به شکلی دیگر گفته شده میباشد. در کافی و هدایة الکبری از وی گفته شده: لَا یُرَی جِسْمُهُ وَ لَا یُسَمَّی اسْمُهُ؛ جسمش چشم نمیشود و نامش را نمی مارک. در نقل هدایة الکبری، استدلال اسم نبردن از امام بعدازظهر این سیرتکامل توضیح داده گردیده که «تا نامش بر معاندان پنهان بماند و اورا نشناسند.»