اخباری منقول از پیامبر اکرم(ص) وجود داراست که در موضع نهی از بنای مسجد بر قبور, به ریشه شناسی این شغل پرداخته و آن را به اقوام و پیروان ادیان قبل بازمی گرداند. این خبرها تحریرهای متعددی دارااست؛ براساس مشابهت های متنی و سندی, می توان آنهارا به شش تیم تقسیم کرد: 1-اخبار عایشه, 2-خبرها عایشه و ابنعباس, 3-اخبار ابن عباس, 4-خبرها ابوهریره, 5-خبرها ابن مسعود, و 6-خبر ها ابوعبیده بن جراح. این نوشته ی علمی با به کار گیری از روش احتساب اوراق-متن به تاریخ گذاری این اخبار پرداخته و بهاین فایده رسیده میباشد که صورت اساسی خبر که در موضع نهی از اتخاذ مسجد آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از قبور به عنوان یک ویژگی قومی و مذمت این فعل هست, در نیمه اولیه قرن اول ترویج داشته هست. گرچه می اقتدار گفت بعضی از تحریرهایی که این فعل را یک ویژگی فقهی جلوه داده و به لعن یهود و نصاری میپردازند در نیمه اول قرن نخستین ساخت شده اند و همزمانی آن با اخراج یهودیان از جزیره العرب و مشابه سازی آیین این حوزه نیز آن را تایید می کند, ولی قطعی مسجد النبی کوهسنگی مشهد میباشد که روند توسعه تحریرهای اخیر نسبت به صورت اساسی خبر در گذر زمان سیر افزایشی داشته و حتی در تحریرهای متاخرتر شاهد استفاده سیاسی از آن هستیم. بنای جامعه اسلامی بر محوریت مسجد نهاده شدهاست. مسجد با کارکردهای مختلف خود در بعدها متعدد اجتماعی و با تاکید بر جنبه معنوی, نقشی هدایت کننده برای آدم ها به سوی آفریدگار رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد متعال داراست. آموزه های نشریافته از مسجد, همگی با جهت دهی زندگی فردی و اجتماعی انسان ها به صراط بی واسطه و در منفعت, بهروزی او سامان یافته اند. مسجد, فارغ از از ظرفیت های درونی خود برای هدایت انسان ها, قادر است در تعامل با دیگر ارگان های جامعه فضای عمومی را مشابه شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد فضای درونی خود نماید. انتظار عمومی از دور و اطراف پیرامون مسجد, تأثیرگذاری فضای معنوی باطن مسجد بر دور و اطراف آن میباشد. با وجود این, امروزه اطراف پیرامون مسجد, عمدتاً متأثر از زندگی اجتماعی بیرونی است و مسجد به دلایل مختلفی تأثیرات کمی بر آن داراست و لذا شاهد ارتکاب گونه های جرم ها, ناسازگارهای اجتماعی, تنش, سرقت, جنگ و. . . در محله و جوامعی هستیم که معمولاً مسجد هم وجود دارااست. سؤال این میباشد که مسجد در مواجهه با این اشتباهات خُرد چگونه میتواند کار کند و به سلامت سازی دور و بر پیرامون کمک کند؟ طرز پژوهش نیز توصیفی تحلیلی است. یافته های نماد میدهد, ظرفیت های سلامت سازی گوشه و کنار اجتماعی پیرامون مسجد به نه شناسایی و تبیین نشده و لذا در عرصه عمل نیز کمتر به عمل گرفته شدهاست. مسجد میتواند با فعال کردن سازوکارهای تعامل خود با گوشه و کنار پیرامون از قبیل, تعریف بخش های خاص مسجد و محله, استعمال از ظرفیت نخبگان علوم اجتماعی و مدیریتی, منفعت گیری از اقتدار مندی خانواده ها در واگذاری برخی از نقش های ارگانهای رسمی, به سلامت سازی محله و اطراف پیرامون خود کمک کند و در شکل گیری جامعه اسلامی نقشی ویژه ایفا نماید.
اخباری منقول از پیامبر اکرم(ص) وجود داراست که در موضع نهی از بنای مسجد بر قبور, به ریشه شناسی این شغل پرداخته و آن را به اقوام و پیروان ادیان قبل بازمی گرداند. این خبرها تحریرهای متعددی دارااست؛ براساس مشابهت های متنی و سندی, می توان آنهارا به شش تیم تقسیم کرد: 1-اخبار عایشه, 2-خبرها عایشه و ابنعباس, 3-اخبار ابن عباس, 4-خبرها ابوهریره, 5-خبرها ابن مسعود, و 6-خبر ها ابوعبیده بن جراح. این نوشته ی علمی با به کار گیری از روش احتساب اوراق-متن به تاریخ گذاری این اخبار پرداخته و بهاین فایده رسیده میباشد که صورت اساسی خبر که در موضع نهی از اتخاذ مسجد آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از قبور به عنوان یک ویژگی قومی و مذمت این فعل هست, در نیمه اولیه قرن اول ترویج داشته هست. گرچه می اقتدار گفت بعضی از تحریرهایی که این فعل را یک ویژگی فقهی جلوه داده و به لعن یهود و نصاری میپردازند در نیمه اول قرن نخستین ساخت شده اند و همزمانی آن با اخراج یهودیان از جزیره العرب و مشابه سازی آیین این حوزه نیز آن را تایید می کند, ولی قطعی مسجد النبی کوهسنگی مشهد میباشد که روند توسعه تحریرهای اخیر نسبت به صورت اساسی خبر در گذر زمان سیر افزایشی داشته و حتی در تحریرهای متاخرتر شاهد استفاده سیاسی از آن هستیم. بنای جامعه اسلامی بر محوریت مسجد نهاده شدهاست. مسجد با کارکردهای مختلف خود در بعدها متعدد اجتماعی و با تاکید بر جنبه معنوی, نقشی هدایت کننده برای آدم ها به سوی آفریدگار رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد متعال داراست. آموزه های نشریافته از مسجد, همگی با جهت دهی زندگی فردی و اجتماعی انسان ها به صراط بی واسطه و در منفعت, بهروزی او سامان یافته اند. مسجد, فارغ از از ظرفیت های درونی خود برای هدایت انسان ها, قادر است در تعامل با دیگر ارگان های جامعه فضای عمومی را مشابه شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد فضای درونی خود نماید. انتظار عمومی از دور و اطراف پیرامون مسجد, تأثیرگذاری فضای معنوی باطن مسجد بر دور و اطراف آن میباشد. با وجود این, امروزه اطراف پیرامون مسجد, عمدتاً متأثر از زندگی اجتماعی بیرونی است و مسجد به دلایل مختلفی تأثیرات کمی بر آن داراست و لذا شاهد ارتکاب گونه های جرم ها, ناسازگارهای اجتماعی, تنش, سرقت, جنگ و. . . در محله و جوامعی هستیم که معمولاً مسجد هم وجود دارااست. سؤال این میباشد که مسجد در مواجهه با این اشتباهات خُرد چگونه میتواند کار کند و به سلامت سازی دور و بر پیرامون کمک کند؟ طرز پژوهش نیز توصیفی تحلیلی است. یافته های نماد میدهد, ظرفیت های سلامت سازی گوشه و کنار اجتماعی پیرامون مسجد به نه شناسایی و تبیین نشده و لذا در عرصه عمل نیز کمتر به عمل گرفته شدهاست. مسجد میتواند با فعال کردن سازوکارهای تعامل خود با گوشه و کنار پیرامون از قبیل, تعریف بخش های خاص مسجد و محله, استعمال از ظرفیت نخبگان علوم اجتماعی و مدیریتی, منفعت گیری از اقتدار مندی خانواده ها در واگذاری برخی از نقش های ارگانهای رسمی, به سلامت سازی محله و اطراف پیرامون خود کمک کند و در شکل گیری جامعه اسلامی نقشی ویژه ایفا نماید.